Om å skrive, analytisk

Om analyse. For meg så begynner grundig tenking og analyse med visualisering. Det kan skje visuelt med å tegne på en tavle eller ved å skrive ord, få opp en fasong på det vi skal se på, og deretter detaljeres flere og flere elementer.  Da kommer problemstillingene på rekke og rad.  Det er lett å vikle seg for langt inn, så en bør ofte gå ut igjen til helhetsbildet, etter å ha notert ned den grenen en fulgte ut litt.
            Så nå tenker jeg og skrivingen følger på.  Så redigerer jeg slik at det som står igjen er forståelig for meg selv.  Redigeringen er halve arbeidet.  Noen ganger mer.  Passer på å gruppere tekst før det blir for slitsomt å lese gjennom. Skiller tekst hvor det er logisk å ha et skille, slik at avsnittene blir logisk sammenhørende.

Det hjelper helt klart å ha gått veien før (gjort prosessen før).  Men det føles som noe nytt, hver gang man går veien. Det er helt enkle saker; forsøker å skrive det man tenker.  Så ser en at feil ord er brukt, eller at det kan misforstår.  Skrive-lese, skrive-lese.  Korriger hver gang det er nødvendig.  Vær opptatt av at resultatet skal være lett å forstå og at det skal være korrekt i forhold til forståelsesmodellen.
            Jeg jobber med datamodeller og har nok et i overkant datamodell-sentrisk syn på hva som bør stå hvor.  Dette faget (databasemodellering) går på hva som kan være entiteter og relasjonene mellom dem.  De er et supert verktøy for å dele opp konsepter og situasjoner og se på språket i mindre byggesteiner.

Populære innlegg fra denne bloggen

5 generations of computer languages

Stupidly simple API code

Application sculpture